dijous, 11 de novembre del 2010

Barreres de ciutat

La problemàtica del nus viari de Glòries ha estat sempre present al llarg de la història de Barcelona. Així, ha anat variant el seu aspecte diverses vegades en els últims anys fins a arribar als nostres dies, on sembla, per fi, que s'ha trobat una bona solució.
Lluny d'una feina fàcil, el nou projecte de Glòries sembla que per fi aconsegueix solucionar un dels principals problemes d'aquest nus: la confluència de diferents tipus de fluxos i les barreres que poden ocasionar.
En aquest sentit la nova intervenció soterra les connexions més principals (tren, vies principals rodades...) i li dona per fi la continuïtat desitjada durant molt temps a la trama de Glòries. Però la proposta, al meu parer, hi plasma un parc que no està a escala amb el lloc de primeres. Crec que la feina més complicada de totes serà COM projectar aquesta gran zona verda prevista per donar-li ús i vida.

Si mirem a Sant Adrià, trobem dos casos de barreres produïdes per viaris o transports: per una banda, la via de tren que separa la ciutat de la costa (línia BCN-Mataró) i, per l'altra, l'arribada de la C-31 a l'altra banda del Besòs que divideix la ciutat més antiga de la més nova. És aquesta precisament una intervenció ja antiga que recorda molt al caràcter de Glòries: ja en la imatge mateix, es tracta d'un punt on s'hi creuen Tram, viari de la ciutat i la gran infraestructura que requereix una autopista. A més, aquesta imatge una mica caòtica i descontrolada de mesures serveix d'emplaçament al "mercadillo" dels dimarts de Sant Adrià (semblant al cas dels Encants de Glòries).
És un punt de la ciutat, sens dubte, que tot i la seva "permeabilitat" acaba convertint-se en una gran barrera de la trama. En aquest cas, però, sembla una mica més complicat imaginar-se una proposta de les característiques de la de Glòries per l'entorn i les condicions directes del lloc.